Dupa zece ani de dispute, proteste si negocieri esuate, taximetristii reusesc sa obtina reglementari stricte pentru serviciile de ride-sharing. O serie de modificari legislative, introduse in urma presiunii sindicatelor si a sanctiunilor aplicate de ANAF, limiteaza acum numarul de masini pe platformele Uber si Bolt si impun noi obligatii de identificare pentru soferii care ofera astfel de servicii.
Aceasta schimbare vine in contextul unor acuzatii grave de concurenta neloiala, formulate de taximetristi de-a lungul anilor. Acestia au sustinut in mod constant ca sunt supusi unor reguli mult mai stricte, in timp ce platformele de transport alternativ au beneficiat de lacune legislative care le-au permis sa creasca rapid, evitand anumite obligatii birocratice si fiscale.
In timp ce taximetristii considera ca masurile adoptate sunt doar un prim pas catre o piata mai echitabila, platformele de ride-sharing avertizeaza ca restrictiile impuse vor duce la cresterea timpilor de asteptare si a tarifelor pentru utilizatori, conform Ziare.com.
Cum a inceput conflictul dintre taximetristi si ride-sharing in Romania?
Disputa dintre cele doua forme de transport a inceput in 2015, odata cu intrarea Uber pe piata romaneasca. Platforma a fost privita ca o amenintare la adresa taximetriei traditionale, oferind un serviciu mai flexibil, digitalizat si adesea mai accesibil.
In primii ani, autoritatile nu au intervenit in reglementarea acestui nou model de transport, iar taximetristii au inceput sa acuze statul de favorizarea concurentei neloiale, noteaza Ziare.com.
Intre 2017 si 2019, mii de taximetristi au organizat proteste masive in Bucuresti si in marile orase ale tarii, cerand autoritatilor sa reglementeze serviciile de ride-sharing. Principalele lor revendicari vizau faptul ca:
- Taximetristii erau obligati sa detina licente emise de primarii, in timp ce soferii de pe Uber si Bolt puteau lucra fara astfel de restrictii.
- Taxiurile trebuiau sa respecte tarife fixe aprobate de autoritati, in timp ce platformele ride-sharing foloseau tarife dinamice, care cresteau in functie de cerere.
- Taximetristii erau obligati sa emita bon fiscal pentru fiecare cursa, in timp ce veniturile din Uber si Bolt nu erau monitorizate la fel de strict.
In iunie 2019, Guvernul a legalizat serviciile de transport alternativ prin Ordonanta de Urgenta 49/2019, oferindu-le Uber si Bolt un cadru legal de functionare. Cu toate acestea, regulile impuse acestor platforme erau mult mai permisive decat cele aplicate taximetristilor, ceea ce a dus la continuarea conflictului, conform unei analize realizate de Ziare.com.
Ce schimbari legislative au fost adoptate in 2025?
Dupa ani de negocieri si proteste, Guvernul a introdus in 2025 noi reglementari care limiteaza activitatea platformelor de ride-sharing. Cele mai importante masuri includ:
- Limitarea numarului de soferi Uber si Bolt, astfel incat sa nu depaseasca numarul taxiurilor autorizate din fiecare oras.
- Obligativitatea ecusoanelor de identificare, pentru ca soferii de ride-sharing sa fie usor de recunoscut.
- Interzicerea utilizarii contractelor de comodat, prin care soferii puteau folosi masini care nu le apartin.
- Reguli fiscale mai stricte, pentru ca veniturile generate de platformele digitale sa fie impozitate la fel ca cele ale taximetristilor.
Aceste masuri vin in urma unui raport al ANAF, care a descoperit un prejudiciu de peste 3 milioane de lei cauzat de o companie de transport alternativ prin evaziune fiscala, scrie Ziare.com.
Inspectorii fiscali au descoperit ca sumele incasate de la platformele Uber si Bolt erau transferate direct in conturile personale ale administratorilor, fara a fi declarate oficial.
Cum va afecta aceasta decizie utilizatorii?
Limitarea numarului de soferi pe Uber si Bolt ar putea avea un impact semnificativ asupra utilizatorilor obisnuiti.
- Cresterea timpilor de asteptare – Cu mai putini soferi disponibili, utilizatorii ar putea fi nevoiti sa astepte mai mult pentru a gasi o masina.
- Tarife mai mari in orele de varf – Restrangerea ofertei ar putea duce la scumpirea curselor, mai ales in momentele de cerere ridicata.
- Intoarcerea catre taxiuri – Cu mai putine optiuni de ride-sharing, multi utilizatori vor reveni la serviciile de taximetrie traditionala.
Pe de alta parte, sindicatele taximetristilor sustin ca aceste schimbari vor aduce mai multa echitate pe piata si vor impiedica competitorii neloiali sa profite de lacunele legislative, mentioneaza Ziare.com.
Ce urmeaza?
Aplicarea reala a acestor masuri depinde de cat de rapid vor fi implementate de autoritati si de cat de bine vor fi monitorizate.
Taximetristii raman sceptici, avand in vedere ca in trecut multe promisiuni ale guvernelor au ramas doar pe hartie. De partea cealalta, platformele digitale sustin ca reglementarile impuse vor afecta in primul rand utilizatorii, reducand optiunile disponibile si crescand costurile transportului urban.
In final, echilibrarea pietei ar putea veni cu un cost pentru consumatori. Daca Uber si Bolt vor deveni mai putin accesibile, utilizatorii ar putea fi nevoiti sa revina la taxiuri, chiar si cu problemele pe care acestea le aveau inainte de aparitia serviciilor de ride-sharing.